4. oktober 2012

Kina - Te

Jeg lærte noget nyt på min rejse. Jeg lærte at påskønne god te. Kinesernes te er jo en hel videnskab på linje med for eksempel vin, og jeg er hooked! En af de ting jeg brugte mange penge på, og fyldte kufferten med, var derfor te.


Som sagt er te lidt en videnskab for kineserne. Man drikker aldrig te fra en pose, men blander teen direkte i vandet. Man tilsætter normalt heller ingenting til teen. Indimellem kan man tilsætte honning, sukker eller lignende, for at ændre teens effekt, men ikke for smagens skyld. God te skal kunne nydes som det er. 


Jeg købte derfor en rigtig kinesisk tekande med si. Meningen er at jeg blander teen i en anden kande og bagefter hælder det over i tekanden. På den måde opsamler sien tebladene og teen er klar til brug.  

Vi var faktisk på ikke mindre end to tehuse og prøve smage te. Det første var sammen med min Fars kinesiske kollegaer. Her prøvede vi udelukkende forskellige jasmin te for at finde vores absolutte favorit. Te er nemlig ikke noget man bare køber, men noget man skal tage alvorligt og overveje længe først.  Det andet sted var et statsejet tehus, hvor vi fik lov at prøve mange forskellige slags te, og det var her jeg fik min åbenbaring.

Min absolutte favorit er "Pu Ehr" teen. Den har en nærmest nøddeagtig smag og skulle være godt hvis man vil tabe sig, har problemer med forhøjet kolesterol eller sukkersyge. Det ved jeg dog ikke om passer, men det skader jo næppe ;-) Når man drikker denne te, skal den tykkes for at få den rigtige smag frem. Denne te kan desuden gemmes ligesom vin, og bliver bedre med årene. Faktisk giver kineserne denne te, ligesom at vi giver vin i gaver.


Pu Ehr-te


Jasmin te skulle jeg selvfølgelig også have. Det er en sommerte som skulle holde dig kølig, også selvom du drikker den varm. Synes måske ikke ligefrem den kølede mig, men den slukkede tørsten. Vi fik nemlig jasmin te til de fleste måltider i stedet for vand eller sodavand.

Jasmin te


Jeg måtte selvfølgelig også have noget af de flotte blomsterte med hjem, som folder sig ud i det varme vand og blomstre en ekstra gang. Min fornemmelse var at kineserne mest solgte disse til turister, men sådan en var jeg jo også :-) Teen smager da heller ikke af meget, men flot ser det jo ud. 

Blomsterte


Jeg købte også den mest fantastiske frugtte jeg har smagt. Egentlig synes kineserne ikke at frugtte har noget at gøre med rigtig te. De kalder det en børnete, men her i Danmark er vi jo glade for frugtteen og jeg må sige at jeg aldrig har smagt den så god før.

Frugtte


Oolong-te eller oriental beauty måtte jeg også have med hjem. Denne te skal slubres, så kan man nemlig bedre smage den søde eftersmag.

Oolong-te


Jeg har selvfølgelig også lidt klassisk grønte eller "long jing" med hjem.

 Long jing


Men selv kinesernes billige te fra supermarkedet er helt fantastisk i forhold til vores. Dette er "tea-on the go" til at tage med sig på arbejde. 


Pakken indeholder små poser med te og sukker, der passer til en stor kop te. Man dumper bare posens indhold direkte i koppen. For at man ikke skal sidde og tykke i tebladene, følger der sugerør med. 


Så simpelt kan det gøres og det smager helt fantastisk!

Hvis du også har lyst til at prøve noget af det lækre te, så fandt jeg denne side, hvor man kan købe det meste af det te jeg har omtalt her.





1 kommentar: