5. oktober 2012

Kina - Shopping

Der blev shoppet igennem kan I tro. Mest den første uge i Tianjin og det er jeg glad for. Her så vi nemlig meget mere af det "rigtige" Kina. Meget af Beijing bærer præg af at de er vant til turister. Det var en oplevelse bare at gå ind i et supermarked, og selv derinde blev det til en del indkøb.


Yndlings supermarkedet var "Carrefour" som jeg har fået fortalt også findes i Frankrig. Der var nu ingen franske varer at spore derinde. Forestil dig Bilka bare i 3 etager, så har du Carrefour. På øverste etage var der tøj, bøger og bolig artikler. På 2. etage var der mad. Her kunne man blandt andet købe levende store frøer og skildpadder. Ikke som kæledyr, men til aftensmaden. Som sagt købte jeg gevaldigt ind i supermarkedet og herunder kan I se mine indkøb.


Okay, jeg er måske for gammel til at lege med dukker, men alligevel kom der to med hjem. Da jeg var barn elskede jeg manga. Dengang var det bare ikke så almindeligt her i DK, som det er i dag. De storøjede manga dukker her, ville derfor have været DRØMMEN, da jeg var barn og derfor kunne jeg altså ikke stå for dem. Især fordi de næsten ingen penge kostede.


Kinesisk dameblad. Det minder egentlig meget om vores, bortset fra små forskelle, se foreksempel artiklen herunder;

Det er akupunktur, teenager piger kan lave på sig selv, for at slippe af med menstruationssmerter. Det tror jeg alligevel ikke ville være at finde i de danske blade.



 Spisepinde med forskellige mønstre.




De her figurer var overalt i Kina. Det er åbenbart en meget populær tegnefilm. Jeg kunne ikke stå for plastik kopperne, så de kom også med hjem.

En anden butik hvor vi faktisk brugte en hel dag, var Tianjins kæmpe boghandel. Mange har undret sig over det, for jeg kan selvfølgelig ikke læse kinesisk, men det var hobbybøger jeg ledte efter og dem var der til hobe af! Forestil dig Amazons store udvalg, men bøger du ikke kan få på Amazon. En god hobbybog med masser af billeder behøver du ikke kunne læse for at kunne bruge. De havde også virkelig mange kunstner bøger og dem fyldte Mor en kuffert med. Butikken var i 6 etager og himlen for en bog narkoman som mig:-)




Jeg har købt virkelig mange bøger, så de får deres eget indlæg. Men her ligger de så fint i hotel sengen da de var helt ny indkøbte.

I Tianjin var vi også på et lokalt kinesisk marked kaldet Da Hutong. Vi fik det anbefalet af Fars kinesiske kollegaer, og det var bestemt et besøg værd.

Da Hutong - Tianjin

Da Hutong - Tianjin

Da Hutong - Tianjin

Her kunne man købe kjoler, stof, tasker og meget andet. For mig blev det til lidt sødt stof.




Vi var også på et rigtigt stofmarked. Her har jeg dog ingen billeder fra. Der blev det til en større samling. Priserne var billige, men ikke billigere end for eksempel stoflageret i Herning. Generelt vil jeg sige at tingene da var til en ok pris, men råmaterialer koster jo det samme i Kina. Det er derfor kun ting der har brugt mange arbejdstimer man kan få billigt. Turen er altså ikke sparet i billige indkøb.





Vi var også et smut på Tianjins gågade. Her købte vi ingenting, men jeg syntes det er sjovt at man kan rejse til den anden side af jorden og stadig finde H&M.




I Beijing besøgte vi et "Pearl Market" som nok ikke er det de fleste turister besøger. Vi var i hvert fald de eneste den dag. Her kunne man købe perler, antikviteter, møbler, pensler og meget andet. Det var super sjovt at se, desværre var perlerne ikke helt det jeg ledte efter.



Jeg købte derfor først perler, da vi besøgte det rigtige "Pearl market" som de fleste turister også har besøgt.

Og her var det da rigtig perlehimlen! Priserne var fair, men ikke vandvittigt billige. Selvfølgelig kunne du få glas og plastik til ingen penge, men så snart du ville have kvalitet røg prisen selvfølgelig også op, og det er da også helt fair. Jeg gjorde mig dog nogle udmærkede køb.








Meget lækre turmaliner og garnet, samt bitte små 2mm perler af forskellig art. 2mm perlerne er møg svære at finde, så det var lidt et scoop.

I Beijing var vi også en tur på deres gågade. Her stødte vi på lidt sjove butikker. Blandt andet denne flotte vifte butik, hvor jeg dog ikke købte noget.



I en underlig butik ala Tiger fandt jeg desuden denne fancy flaske et eller andet.

Så er vores julesnaps pludselig ikke så slem. Det er ÆGTE kobraslange med en skorpion i munden. Flasken var da heller ikke helt billig (800kr) så den kom ikke med hjem, men synes den alligevel var et billede værd. 

Vi var også i en lille papir butik, hvor jeg købte origami papir, maskin tape og lidt klistermærker.




 Noget der var virkelig billigt var elektronik. Jeg fik derfor to "Newpads" til mig og manden. De kører med android og var nemme at få til at tale dansk. 600kr pr stk, det får man ikke meget tablet for i DK. 



Desuden købte jeg et par meget nuttede in-ear høretelefoner, med super god lyd for 21kr. 


Kameraer, SD kort osv var også mega billigt, så den slags kan det godt betale sig at kigge fordi Kina efter.


Denne lille ler drage, skal hænge på mit juletræ. 




Wire wrappet cykel. Der sad en mand i parken ved "temple of heaven" og lavede disse. Når man nu selv leger med metaltråd, måtte jeg jo støtte ham. 




Sidste indkøb I for at se er disse brilleetuier. syntes simpelthen de var så søde og Balder har ædt dem jeg havde fået med brillerne. 

Nu er det også snart slut med indlæg om Kina. Jeg vil dog lige vise lidt af de hobby bøger jeg købte, før jeg slutter helt af.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar